Asemakaavaehdotusta on viimeistelty kevään aikana saadun palautteen ja valmistuneiden selvitysten perusteella. Anna palautetta ja kerro mielipiteesi kaavaehdotuksesta nähtävilläolon aikana!
Pekka Mäkelä, Pöyry Finland Oy
Tässä poiminta luonnosvaiheen palautteeseen laadituista vastineista.
Tehtyjen liikenneselvitysten perusteella voidaan todeta, että Lahelanpellon liikenne pystytään järjestämään riittävän sujuvasti ja turvallisesti nykyistä katuverkkoa pitkin. Lahelanpellon kaavaalueen tontinmyynti ja rakentaminen on suunniteltu tapahtuvaksi vaiheittain noin viiden vuoden aikana. Vaiheittainen toteuttaminen varmistaa, että liikennemäärien kasvaessa tarvittavat liikenneinvestoinnit on toteutettavissa. Ensimmäisiä liikenteellisiä toimenpiteitä kaava-alueen katujen rakentamisen lisäksi ovat suora kevyenliikenteenyhteys keskustaan sekä Tuusulanjoentien käyttöönotto jo ensimmäisen rakennusvaiheen aikaan. Kaava-alueen rakentumisen aikana toteutetaan Koskenmäen-Vaunukankaan liittymien parantamiset. Lahelanorren yleissuunnittelu käynnistetään viimeistään 2015 alussa.
Kaavaehdotuksen materiaaliin voit tutustua alla olevissa linkeissä:
- Kaavaselostus
- Kaavakartta ja määräykset
- Havainnekuva
- Rakentamisohjeet
- Näkymäkuvat
- Teemakartat
- Vaihtoehtojen vertailutaulukko
- Alustava puistosuunnitelma
- Hulevesitarkastelu
- Vedenoton vaikutusten arviointi
- rakennettavuusselvitys
- meluselvitys
- liikenneselvitys
- OAS
- OASpalaute & vastineet
- luonnospalaute & vastineet
”Selvityksiä on helppo vääntää haluttuun suuntaan”. Tuo sanoo kaiken!
mitä muuten tulee pohjolan (pääkäyttäjä?) listaan, niin noihan sanelee jo maalaisjärki. Me osallistujat emme halua noista kunniaa, koska se paljastaisi millaisissa käsissä kaavoitus muulta osin on.
”Mikä olisi sinun mielestäsi oikeaa osallistumista ja vaikuttamista jos tämä ei sitä ole?”
Niin siis me (kuntalaiset) olemme osallistuneet ihan oikeasti mutta meidän osallistumisella ei ole mitään vaikutusta, kuten on nyt todettu. Oikeaa vaikuttamista olisi se, että esim. liikenne laitettaisiin oikeasti kuntoon, eikä kunta/kaavoitus enää antaisi lupauksia, jotka myöhemmin petetään vetoamalla heti alusta asti tiedossa oleviin perusteisiin vedoten.
Tarkoitatko liikenteen kuntoonlaittamisella Lahelanortta?
pohjola-käyttäjän luulisi olleen liikenneilloiksi muuttuneissa yleisötilaisuuksissa, siellä on puitu liikenteen kuntoonlaittamista paljon. Listalla on monia muita kohtia kuin vain lahelanorsi. mm. Vaunukankaan risteys, Koskenmäen ympyrä, rekkaralli pois lahelantieltä, ristikiven teollisuusalueen iltaiset kiihdytyskisat jnejne.
hiljaiseksi vetää, joko Pohjola on aloittanut kesäloman?
nyt alkaa valmistua Ristikiven teollisuusalueen laajennuksen mahdollistava todella iso liikenneympyrä, siinä on rekkojen hyvä. Tulee hyvin selväksi tärkeysjärjestys, ensin teollisuusalue ja sitten siellä on myös jotain omakotiasujia, jotka aina vaan valittavat.
Kaava on neuvottelutauolla ennen hallituskäsittelyä.
Tässä kiteytyy koko kaavoitusprosessin osallistuttamisen olemus:
”Tehtyjen liikenneselvitysten perusteella voidaan todeta, että Lahelanpellon liikenne pystytään järjestämään riittävän sujuvasti ja turvallisesti nykyistä katuverkkoa Pitkin”
Eli täysin ja aivan yhtä tyhjän kanssa!!! Se on kamalaa miten kirkkain silmin puhutaan vaikuttamisesta ja osallistumisesta mutta sitä ainoaa asiaa minkä KAIKKI tuovat esiin ei huomioida mitenkään, ei mitenkään!
Miten on mahdollista? Asiallisia vastauksia odotellaan? Miten tämä näin menikään, puheet on kauniita mutta sitten kun laitetaan mustaa valkoiselle, niin puheet ei oo enää mielessä.
Osallistaminen on saanut aikaan sen, että a) on tehty liikenneselvitys ja b) on vaiheistettu kaava-alueen tontinmyynti, c) synkronoitu tontinmyynti liikenteen parantamishankkeiden kanssa, d) suunniteltu suora kevyenliikenteenyhteys keskustaan sekä e) luvattu käynnistää Lahelanorren suunnittelu viimeistään vuoden 2015 alussa.
Olisiko mitään näistä tehty ilman asukasmielipiteitä, sitä epäilen. Kerro ihmeessä, mikä sinun ratkaisusi olisi. Mikä olisi sinun mielestäsi oikeaa osallistumista ja vaikuttamista jos tämä ei sitä ole?
Tuusulan kaavoitus lukee osallistamisen ansioiksi asioita joiden pitäisi olla kunnossa ylipäätään.
Asukkaat ovat joka yhteydessä tuoneet esiin oman kokemuksensa, liikenne ei toimi nykytilassa. Kaavoitus pesee mustaa valkoiseksi teettämällä kaavanlaatijalla selvityksen liikenteestä. Selvityksellä todistetaan asukkaille että heidän kokemuksensa on väärä.
Kuulostaa kovasti Tuntemattomalta sotilaalta: mene valittamaan nälkää niin eteen lyödään rätinki että ei voi olla nälkä.
Selvityksiä on helppo vääntää haluttuun suuntaan simulointien lähtöarvoja muuttamalla. Tässä selvityksessä johtopäätösten osio on poikkeuksellisen heppoinen.
Aito osallistaminen on sitä mitä hyvä hallintokin. Aitoa hyvähenkistä palvelua ja ennakkoluulotonta keskustelua. Jokainen tiedämme mitä hyvä palvelu on kokemuksena. Erityisesti kaavoituksessa siihen ei kuulu faktojen pimittäminen tai vääntäminen sopivaan muottiin. Osallistaminen nykytrendinä on helposti pinnallista ja päälleliimattua valkopesua, sitä se on Tuusulassa ja monessa muussakin kunnassa ja kaupungissa.
Kysymys on siitä perinteisestä: onko hallinto kuntalaisia varten vai toisinpäin.